Tag Archives: tazkirah

Jemputan Menulis wasiat anda dalam kolum “wasiat dari simati untuk yang bakal mati”

7 Aug

Antara dakwah yang berkesan adalah apabila kita membaca wasiat dari oang yang telah mati, bila ia bercakap mengenai kematian. Kerana bacaan kita mengenai kematian itu sangatlah ‘real’ memandangkan yang bercakap itu telah pun berada di alam sana. Inilah yang terdekat kepada mendapat  pesanan dari simati secara real time.  jika tak percaya, cuba anda ziarah blog si mati dan baca kembali penulisan meraka- seram kan?

Namun, selalu perkara yang berlaku adalah, simati ini semasa menulis, tak fikirkan pun yang orang akan baca penulisan mereka setelah mereka mati. maka, kata-kata mereka tu ada yang tak bagus dan tak sesuai disebut oleh orang yang sudah mati, maka ahli waris mereka pun berikhtiarlah untuk memadamkan penulisan mereka demi menjaga maruah mereka.  Maka kesan seram tu pun hilang begitu saja.

Namun kawan-kawan- saya yakin sudah pun berwawasan bahawa tiap kali menulis, tak kisah jika penulisan tersebut dibaca selepas mereka mati- betul tak? ( kalau tak betul, betulkan ya!). Pastikan penulisan kita adalah ‘death compliant.’

Apa yang saya nak cadangkan disini lebih fokus dan berkesan lagi- iaitu  bukan sekadar ‘death compliant’ tetapi terus ‘death in spirit’ . Saya mengajak setiap seorang dari kita menuliskan sekurang-kurangnya satu wasiat yang memang khas ditulis untuk dibacakan setelah anda mati nanti. Koleksi tulisan ini kita himpunkan dalam blog bernama “wasiat simati untuk yang bakal mati’.

Saya sebenarnya dah buat blog tu,- wasiat simati untuk yang bakal mati-  tapi lupa pula di mana leatknya, sya ni bukannya techie savvy sangat. Maka untuk memudahkan hidup, saya buat saja kolum  dalam blog saya yang bernama “projek dunia akhirat” . Kita akan publishkan dululah semua artikel sebab kalau nak tunggu mati baru publish, takut publisher nya pula mati dulu he he (semoga saya mendapat husnul khatimah) Tapi jika da sesiapa yang mati- kita alehkan ke kolum yang khas untuk yang dah mati- ha- baru kow mesej dakwah dari simati.

Maka- kawan-kawan. Mula mula mohon sharekan cadangan ini sebanyak mungkin, kemudian sila mula menulis wasiat anda. Jangn risau kalau tak best, anda sentiasa boleh mengedit dan menghantarkan versi baru, atau artikel pesanan baru, wasiat bukan hanya satu. saya sendiri bercadang , jika diizinkan allah dan jika keutamaan lain dipenuhi, untuk menulis buku bertajuk sama.

Janganlah tulis wasiat faraid harta atau suruh bayar hutang. tulis wasiat supaya orang beriman. dakwah dari alam kubur- semoga menjadi amal jariah, nanti kita dikubur, pahala masuk- passive income, perpetual income- insyallah.

tuan puan boleh menghantarkannya di inbox saya ( FB nadiyah elias) , post di wall saya, atau tempelkan saja dalam komen di bawah cadangan ini dalam blog perancangan/projek dunia akhirat saya ( wordpress). Nanti kita susunkan mengikut giliran kematian.

Apa Yang patut kita lakukan sementara menunggu untuk berjumpa dengan Allah?

9 Apr

alhamdulillah, semasa saya menulis ini bagi saya, dan semasa membaca ini bagi sahabat seperjalanan, kita masih  belum dimatikan  oleh Allah lagi, dan kita masih diberi peluang oleh Nya untuk meningkatkan azam untuk menjadi hamba Allah yang lebih taat, berazam untuk menjadi pendakwah yang lebih berkesan.

Sebelum ini, saya selalu memberi gambaran kepada rakan-rakan  bahawa gaya hidup kita yang paling sesuai adalah seperti orang yang bersedia untuk memulakan perjalanan: pakaian telah disimpan di dalam beg, bekalan dan perancangan perjalanan telah di atur. Cuma, oleh kerana kita tidak memandu sendiri, kita perlu bersabar menunggu ‘teksi’ malaikat maut untuk menjemput. Sementara menuggu, dengan beg telah tersimpan, kita tetap perlu memenuhi keperluan hidup, perlu makan, tidur, ke tandas dll, juga menyediakan keperluan hidup bagi taggungan kita di rumah. Cuma, dalam melakukan ikhtiar ini, kita harus sentiasa beringat,  kita perlu melakukannya secara ala  kadar dan mengikut keperluan sahaja ( kerana tak mahulah kita dihonkan teksi semasa sedang membina rumah baru- rugi saja tinggalkan rumah baru tersebut, da takut silap-silap, tertinggal beg perjalanan dalam kekalutan pergi dengan tidak bersedia.

Cuma saya dapati dalam gambaran saya tadi ada kekurangannya. Iaitu jika seseorang sedang menunggu untuk mula perjalanan, mungkin dia sudah tidak minat lagi untuk berbuat apa-apa kepada tempat yang nak ditinggalkannya itu.  Saya sendiri kalau akan memulakan perjalanan, makan pun dah tak ‘lalu’. Sedangkan kita sebagai Muslim, dituntut untuk bersemangat bekerja selagi hayat masih ada.

Maka saya betulkan sedikit gambaran falsafah hidup ini;  iaitu, sementara kita menunggu untuk memulakan perjalanan yang  kita tidak tahu entah bila, kita perlu memenuhi masa menunggu kita dengan ikhtiar-ikhtiar menambahkan bekalan.  Sementara menunggu teksi tak berjadual, untuk memulakan perjalanan yang tidak ada kembali ini, kita masih dituntut melakukan dua lagi perkara selain yang disebut di atas:

1) meningkatkan lagi persediaan dan perbekalan perjalanan serta keperluan kehidupan di tempat baru yang bakal kita huni selamanya. Selagi tesi belum sampai, masih ada peluang untuk meng ‘upgrade’kan  dan me ‘renew’kan perbekalan kita

2) mempersiapkan untuk mengingatkan  tanggungan yang bakal kita tinggalkan mengenai perlunya mereka mempersiapkan diri pla keran kita tidak boleh mempersiapkan pebekalan untuk mereka.

Maka gambaran kita menungu teksi bukanlah gambaran seseorang duduk di kusye mundar mandir dan jemu menunggu teksi, sebaliknya perlu ada gambaran kita bergegas ke sini ke sana, menambahkan lagi apa yag perlu, disamping memberi pesanan ini dan itu kepada tanggungan dan sahabat di sekeliling.

Jadi sekarang saya menanyakan soalan ini kepada saya dan sahabat  seperjalanan sekelian?

Sudahkan kita mengemaskan beg dan perbekalan? kerana mungkin mungkin teksi sudah menunggu di halaman rumah. Jika belum, kemaskanlah dahulu yang mana ada, dan janga lupa memasukkan pebekalan husnul zan kepada Allah, da penunaian semua tuntutan yang fardhu. Jika ada hutag yang bleum dibayar kepada manusia, atau hutang solat atau puasa yang belum dibayar kepada Allah, ikhtiarkanlah ia sekarang juga.

Jika beg telah tersimpan, dan teksi belum tiba, adakah kita duduk membuang masa, mengeluh jemu menunggu teksi tiba, atau adakah kita memanafaatkan masa yang ada untuk membantu tangungan kita, dan meningkatkan kualiti perbekalan kita?

Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk melakukan sedemikian dengan terbaik dan ter berkesan. Semoga perjalanan kita mendapat lindungan rahmat dari ALlah, dan semoga pesanan yang  sempat kita tinggalkan diizinkan ALlah untuk memperingatkan seramai orang yang mungkin untuk bersedia  menghadapi perjalanan mereka sendiri menuju Allah, Amin Ya Rabal Aa’lamin. Walaupun kami belum yakin dengan persediaan diri, kami rindu untuk berjumpa mu Ya Allah. Dan jemputan belum tiba, kam berjanji ya Allah, untuk menggunakan sepenuhnya umur yang engkau berikan untuk mencari kebaikan dan menyebarkan kebaikan, ya ALlah- bantulah kami dalam ikhtiar ini Ya Allah, dan rahmatilah kami Ya Allah!

Solat Gerhana Matahari

15 Jan

Pusat Islam institusi tempat kerja saya, UUM, mengedarkan panduan menjalankan solat gerhana matahari serta menjemput orang ramai bersama menjalankan solat tersebut.  Disamping itu, saya juga mendapat e mel yang diperpanjangkan, sisipan panduan solat gerhana dari Jabatan Agama negeri Perak. Semoga Allah memberi rahmat dan ganjaran kepada pihak-pihak yang rajin menyebarkan budaya Islam kepada orang ramai.

Saya begitu terujamengenai solat gerhana kali ini  kerana sepanjang umur saya yang dah dah 46 tahun ini, inilah baru pertama kali saya sedar dan dapat peluang untuk menyedari dan menjalankan solat gerhana matahari tepat pada waktunya dengan yakin mengenai kaifiatnya. Nampak sangat ceteknya ilmu dan pengalaman keagamaan diri.

Saya hanya pernah mengikuti solat gerhana bulan sekali semasa  Allah memberi peluang tersebut menjadikan kebetulan peristiwa gerhana bulan semasa salah satu dari sesi pengajian Ustadz Nuruddin ( AL Banjari AL Makki). Seronok sekali saya mengikuti solat gerhana untuk pertama kalinya.

Pengalaman saya mengenai gerhana bulan semasa remaja kurang manis, iaitu semasa gerhana bulan, saya dan rakan-rakan yang kurang ilmu agama terfikir untuk meraikan peristiwa tersebut dengan mengetuk-ngetuk  tong kosong beramai-ramai. Entah dari mana ide tersebut timbul, cuma yang kami teringat adalah kegembiraan menyambut peristiwa yang istimewa tersebut dan kegembiraan melakukan sesuatu beramai-ramai.

Rupanya peristiwa istimewa tersebut sebenarnya tidak dibiarkan Allah untuk kita menyambut sesuka hati kita sahaja. Dalam Islam rupanya, Allah telah menyediakan cara yang lebih bermanafaat untuk dunia dan akhirat bagi menyambut peristiwa tersebut. Semoga Allah mengampuni saya dan rakan atas kebodohan kami semasa remaja, dan sudi memberi hidayah kepada kami semua.

Alangkah bahagia saya apabila melihat anak-anak pra remaja saya begitu teruja dengan jemputan masjid berdekatan untuk mengikuti solat berjemaah beramai-ramai. Begitu berbeza sekali dari kami dahulu. Siap hantar sms dari masjid- “umi, orang perempuan pun boleh join”. Walau bagaimanapun, saya, suami dan adiknya solat dengan jemaah kecil sahaja di rumah.

Bahagia lagi apabila suami melaporkan hebahan khas dari pondok jiran; “ha.. tok- tok yang nak sembahyang  gerhana matahari mai lekas kat surau.”” * Terasa seperti menyambut hari raya pula. Semoga kita boleh melalaui lagi lebih banyak peristiwa yang memberi peluang kita beramai-ramai mengingati dan memuji Allah.

* catatan: Pondok yang berjiran dengan rumah saya mempunyai penghuni pelajar lelaki remaja dan wanita lanjut usia. jadi sebahagian dari hebahan mereka akan ditujukan kepada tok-tok, seperti contoh; “pelajar- pelajar dan tok-tok, sila datang mengaji sekarang.”Saya sungguh bahagia setiap kali mendengar hebahan-hebahan.””

Bagaimana Untuk Menghadapi Site Yang menghina Agama?

12 Jan

Walaupun blog PDA ini lebih bertujuan memaparkan artikel ” bgm untuk”, iaitu panduan yang saya berikan sekadar yang mampu, kalil ini saya betul-betul bingung dan sedang menanyakan ” bagaiman untuk” kerana saya belum dapat formula lagi. Jika sahabat-sahabat mempunyai  cara, mohon tulis ke sini san berkongsi bersama kita.

Saya baru mempunyai kelapangan untuk bersiar di sekitar internet, maka saya terkejut dan tidak bersedia apabila menghadapi site site yang menghina Islam. Walaupun sudah berumur dan berpengalaman di dunia, pengalaman di internet agak kurang.

Saya tidak pernah sengaja mencari website sebegini, tetapi ianya selau timbul kerana mereka timbul dengan keyword atau tag yagn sama juga. Saya telah terjumpa forum khas mengenai murtad oleh penduduk Indonesia (alhamdulillah setakat saya terbaca sekali lalu, tidak terjumpa lagi gaya bahasa Malaysia, semuanya Indonesia.

tadi juga saya terjumpa melaui tag surfer akidah dan tasawuf, blog yang bunyinya seolah-olah memohon untuk menjadi ahli neraka. Adakah mereka tak faham Arab, atau saya yang kurang faham Arab, atau mereka memang sengaja mendabik dada mencabar Allah untuk menjadikan mereka ahii neraka, waiya zubillah.

Saya memang fikir golongan sebegini baik kita jangan camur saja dengan mereka, kalalu beri komen pun, nanti berdebat yagn menlukakan hati dan membazir masa saja, lebih baik gunakan masa untuk bercakap dengan mereka yang minat kepada Islam.

namun, kalau sesiapa ada fikir cara supaya mereka tidak boleh mengganggu tag yang kita gunakan, atau bagamana caralah supaya kehidupan kita tidak bertembung dengan mereka. kalau kita tidak bertembung dengan website lucah kerana tidak sama tag line atau keyword, bagaimana boleh mengelak diri dari bertembung dengan site site sedemikian?

Saya harap penceritaan saya ini tidaklah menjadi iklan pula kepada blog tersebut sehinggakan terdapat pula sahabat yang mencari blog tersebut. jangan cari, kita nak fikirkan bagaimana untuk mengelak, dan kalau bertembung juga, adakah patut kita biarkan saja berlalu atau tanggungjawab kita  untuk menegur mereka.

Semoga Allah memberi jawapan kepada saya, walahua’lam

Islah Diri – Seru Orang Lain

10 Jan

Antara moto atau falsafah hidup yang  selalu disarankan oleh ustazah adalah “Islah diri- seru orang lain”. Ini bererti kita sentiasa meningkatkan diri kita sebagai hamba Allah. Dalam masa yang sama juga, kita perlu mengajak orang lain untuk turut sama mengislahkan diri mereka pula.

Kebanyakan orang tidak mempunyai masalah dengan aspek peningkatan diri. Sama ada berjaya atau tidak, usaha meningkatkan diri boleh memang sentiasa dilakukan. Namun  konsep menyeru orang lain agak menakutkan bagi kebanyakan orang. Ramai orang menganggap bahawa mereka tidak layak untuk menyeru orang lain.

Padahal dalam hadith, Rasulullah telah memberi tugas ini kepada setiap orang tanpa meletakkan syaratnya;

” Sampaikanlah oleh mu dari ku walau sepotong ayat”  dari Anas R.A. hadith Muslim dan Bukhari

Hadith ini menunjukkan bahawa, bukan sahaja setiap dari kita Muslim layak untuk menyebarkan mengenai agama kepada orang lain, malah kita telah pun disuruh oleh Rasulullah SAW untuk berbuat demikian. Tiada alasan, dan tidak boleh bertangguh lagi- setiap dari kita layak, dan stiap dari kita telah pun dilantik oleh Rasulullah SAW untuk menyampaikan ajaran beliau mengikut kemampuan masing-masing.

Bilakah patut kita berbuat demikian?

Jawapannya adalah sekarang. Tidak perlulah kita menunggu tambah lagi ilmu di dada, kerana Rasulullah SAW menyatakan- pengetahuan satu ayat saja sudah melayakkan kita untuk menyampaikannya, dan tiada pula syarat lain yang ditambah.

Antara perkara lain yang boleh memotivasikan kita adalah konsep pahala komisyen.

“Barang siapa yang menunjuk satu jalan ke arah kebaikan, maka baginya pahala sama seperti pahala orang yang melakukan (kebaikan) itu.” (Hadis riwayat Muslim)

Mudahnya kita mendapat pahala pasif, iaitu setelah kita berikhtiar, pahala terus menalir masuk tanpa pelru ikhtiar tambahan lagi.

Bagi saudara yang telah termotivasi untuk menjalankan kerja-kerja dakwah dan penyebaran ini, tetapi tidak tahu bagaimana untuk memulakannya, atau malu atau masih kekok menjalankannya,  di senaraikan beberapa cadangan mudah yang boleh dilakukan sebagai langkah permulaan:

1) Menjadi ustadz/ ustazah fotostet: Ini langkah pertama saya dalam berjinak-jinak dalam dunia dakwah.  Walau pun  pada masa tersebut terasa tidak layak untuk bercakap hal-hal agama,  rasanya diri layak untuk mengedarkan salinan helaian peringatan yang difikirkan berguna. Saya telah mencuba membuat salinan kepada doa dan hadith yang berguna bagi diri saya, untuk dikongsikan kepada rakan. Sambutan dari kawan-kawan adalah menggalakkan, maka sehingga hari ini saya masih aktif berkerjaya sebagai ustazah fotostet.

Antara yang perlu diingatkan dalam aktiviti ini adalah hanya menyampaikan  helaian kepada mereka yang berminat sahaja. Jika helaian yang disampaikan mengandungi nama Allah, atau sebahagian dari ayat Quran, kita harus memesan kepada pihak penerima untuk berjanji menjaga helaian tersebut dengan baik. Antara yang saya lakukan dalam bengkel atau kelas agama adalah hanya memberikan helaian tersebut kepada peserta yang sedia membawa fail sahaja. Peserta yang tidak membawa fail akan dipinjamkan sahaja helaian tersebut, dan mereka boleh memintanya minggu seterusnya jika mereka membawa fail untuk menimpan kertas tersebut. Ini boleh mengelakkan kertas  tersepah oleh  penerima yang tidak bertanggungjawab.

Langkah kedua yag boleh diambil adalah dengan menjual helaian tersebut pada harga khidmat. Kutipan dari wang tersebut boleh digunakan untuk membiayai projek seterusnya. Namun bagi individu yang malu berdakwah, mereka juga selalunya akan lebih malu lagi untuk mengutip wang, makan langkah ini mungkin leibh sesuai dilakukan  di bawah nama persatuan atau yayasan.

2) Menjadi ustazah burung kak tua. Langkah ini juga tidak terlalu berat. Kita menyampaikan kepada rakan apa yang kita pelajari dari ceramah agama atau bengkel yang dikta telah hadiri. Saya sendiri banyak menjawab soalan-soalan fiqh yang semakin canggih, dari murid- murid saya – kesemuanya hanya dengan merujuk  “ustadz sekian-sekian kata…., ustazah sekian sekian kata…”   Menghafal dan menyatakan semula kata-kata ustadz dan ustazah lain tidak terlalu berat, dan tidak memerlukan kelayakan dan tauliah.  bagi individu yang tidak mempunyai ingatan yang kuat, anda boleh mencatat isi-isi penting  dan menyimpannya mengikut kategori. Point-point ini boleh digunakan mengikut kesesuaian.

3) Menghafal skrip-skrip tazkirah  favourite.  Latihan ini saya pelajari dari kumpulan “Tabligh”. Dalam latihan mereka semasa “keluar” di masjid-masjid, mereka akan berlatih mengulang-ulang satu satu skrip tazkirah.  Seseorang boleh mengarang tazkirah sendiri atau meniru saja cakap-cakap rakan yang lebih senior. Skrip ini kemudiannya diulang-ulang kepada rakan lain sesama sendiri. Pada sesi lawatan  rumah ke rumah, ketua atau ‘amir’ kepada kumpulan tersebut akan memilih dan menyuruh beberapa orang dari mereka menjalankan skrip tersebut kepada ahli rumah yang dilawati.  Pulang dari “keluar’ tersebut, individu tersebut digalakkan untuk mengulang skrip tazkirah tersebut kepada isteri atau anak-anak. kalau tak salah saya, mereka namakan skrip tazkirah ini, “cakap-cakap akhirat”.

Kita juga boleh mengambil petikan – petikan dari internet (pastikan sumbernya betul) atau memilh hadith -hadith yang menggetarkan hati kita, dan mengulang-ulangnya dengan menceritkan mengenai hadith dan apa yang kita faham dari hadith tersebut kepada rakan baik kita.  pada mulanya, kita akan merasa jangaal, seolah-olah kita ini pura-pura baik, namun setelah diulang beberapa kali, cakap-cakap akhirat ini akan menjadi kebiasaan kit, dan insyallah, jika diteruskan lagi, kemungkinan kita akan kekok pula apabila “cakap dunia” dan tidak “cakap akhirat”.

Ramai orang risau untuk memulakan caka-cakap akhirat, dikhuatiri menyinggung perasaan orang yang dicakapkannya. Kita terfikir bahawa mereka akan terfikir; “Ingat saya ni tak ingat akhirat ke, perlu awak mengingatkan kita?” Sebenarnya, tidak ramai orang akan terfikir sedemikian. Lebih ramai yang akan teruja untuk terus bercakap mengenai akhirat. Namun, untuk menghilangkan kerisauan ini, kita boleh membuat persetujuan denagn beberapa orang rakan baik kita untuk sama-sama mencuba cakap-cakap akhirat. Persetujuan formal begini akan memudahkan beberapa orang memulakan tabit ini berbanding dengan anda sendirian memulakan.

Anda boleh menyatakan kepada rakan anda begini; ” Sahabat, saya ingin mengingatkan diri saya menenai akhirat, makan saya ingin mula berlatih bercakap mengenai akhirat. Ok, tak jika saya berbuat sedemikian dengan sahabat, kerana saya lihat sahabat juga berminat ke arah demikian.”

4)Jika anda telah mampu melakukan semua langkah-langkah di atas, tiba masanya anda menceburkan diri menajak orang kepada kebaikan secara  terus dan tidak berselindung lagi. Ini boleh dilakukan dengan mengadakan sesi tazkirah atau pengajian, sama ada dirumah sendiri, di pejabat, atau di tempat yang dijanjikan. Di tahap ini, saya memberi panduan teori sahaja kerana saya masih baru di tahap ini.

Antara langkah mudah bagi peringkat ini adalah melihat orang-orang yang sedia ada dibawah tanggungan atau tadbiran anda. Contohnya, jika anda ketua jabatan, anda boleh mengadakan kelas fardhu ain, atau sesi tazkirah di pejabat. Jia anda tiada orang bawahan, anda bolehlah memulaka sesi ini dengan ahli keluarga dahulu. Jika anda belum yakin untuk melakukan pengajaran atau seruan secara terus, anda boleh memulakan dengan mengajurkan dahulu majlis sedemikian, dan menjemput orang lain memberi tazkirah atau pengajaran. Kemudian, anda boleh mengadakan sesi bersama dan seterusnya jika lebih yakin, mengadakan sesi bersendirian.

5) Peringkat seterusnya jika kita meminjam terminolgi penjualan dipanggil “cold calls”; iaitu menawarkan diri kepada orang awam yang belum ada kontrak dengan kita, untuk mengadakan sesi tazkirah atau kelas pengajian pada waktu-waktu tertentu. Peringkat ini dalam dakwah adalah susah, sehinggakan ustadz ustadzah profesional pun tidak semua mampu melakukannya. Kebanyakan ustadz ustadzah selesa hadir ke majlis pengajian ilmu di masjid-masjid, dimana mereka dijemput dengan rasminya dan penganjur memastikan akan ada pendengar yang cukup yang sedia menunjukkan minat kepada apa yang akan mereka percakapkan. Malah ada ustadz yang meletakkkan “harga”  kepada  sesi mereka, iaitu jika pendengar mereka kurang dari bilangan sekian-sekian, maka tidak berbaloi masa mereka dalam sesi tersebut. mereka bukanlah sombong, tetapi merasakan lebih bermanafaat tenaga mereka jika  bercakap kepda pendengar yang lebih ramai.

Bagi saya, ustadz-ustadz sedemikian adalah pengajar, tetapi mereka bukan penyeru. Rasulullah SAW memainkan kedua-dua peranan mengajar dan menyeru kepada manusia, iaitu baginda mengajar dan mendidik sahabat-sahabat yang sedia mendengar dan belajar, dan baginda juga tidak sean berikhtiar meluangkan masa untuk berjumpa kumpulan yang kecil atau orang persendirian dengan tujuan menyeru mereka ke jalan Allah. Jika kita ingin menjadi penyeru atau pendakwah seperti Rasulullah SAW, kita perlu berani membuat “cold calls”; iaitu memulakan inisiatif mengajak orang biasa untuk menuju kepada Allah. Jika mereka menunjukkan minat untuk berbuat sedemikian, barulah kita juga menyambung dengan kerja-kerja mengajar dan mendidik.

Bagi kita yang baru memulakan kerjaya sebagai pendakwah, tak perlu lagi fikirkan langkah-langkah “cold calls”. Mulakan dulu denan menjadi ustazah fotostet, ikhtiar untuk naik pangkat ke ustazah burung kakak tua, seterusnya keapda ustazah pengajur kelas agama, dan insyallah, semoga kita boleh mara kepada ustazah pengajian dan terus naik pangkat menjadi “marketing officer” yang tidak segan silu membuat “cold calls”

Ruang ini menceritakan hanya bahagian Seru orang lain, insyallah kita akan bincangkan tips untuk islah diri dalam ruang lain.

Perpanjangkan Sedekah dan Hadiah Kepada Orang Lain

26 Oct

Adakah anda selalu mendapat hadiah yang anda tidak tahu apa yang nak dibuat dengannya? Sesetengah orang berpendapat bahawa hadiah adalah sesuatu yang sentimental dan anda wajib menyimpannya sebagai tanda penghargaan kepada si pemberi.

Bagaimana kalau anda menukar perspektif, iaitu hadiah adalah sesuatu pemberian sebagai amalan dalam Islam. Maka menghargainya adalah dengan cara memanafaatkannya sepenuhnya.

Hadiah memang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dan termasuk dalam amal yang mendapat pahala juga.

Hadith Rasulullah “tahaadu- tuhibbu” (maaf, belum tahu mana nak cari font jawi). “hadiah menghadiahilah sesama kamu- akan timbul perasaan cinta mencintai” Hadith ini saya hafal amalkan dan amalkan sebab hasilnya di dunia lagi dah nampak – tak pe itu cerita lain kali, cerita hari ini nak menanjangkan hadiah)

Jadi, kalau kita dihadiahkan dengan sesuatu yang kita kurang manafaatkan, jangan dibiarkan ia berdebu sahaja, panjangkan ia kepada pihak lain yang lebih menghargainya. Insyallah pahalanya dan kasih sayangnya juga akan dirasakan oleh si pemberi pertama tadi.

Contohnya: seseorang menghadiahkan makanan yang bagus kepada kita, tapi kita kurang minat dengan makanan tersebut atau ianya dalam jumlah yang banyak. Fikirkan siapa lagi yang minat dan akan seronok berkongsi makanan tersebut. Pengalaman saya sendiri, makanan tak habis dirumah, dibawa ke pejabat, jadi rebutan, makanan pejabat di bawa ke rumah juga seperti itu juga. Tambahan, bersyukur, saya berjiran dengan pondok pengajian yang mempunyai anak kecil. Jadi kalau apa makanan tak habis di pejabat, saya sentiasa volunteer nak menghabiskannya.

Contoh yang lain adalah hadiah cenderahati. Saya sendiri oleh kerana tidak berjiwa sentimental dan tidak berjiwa seni, dahulu selalu pening dengan hadiah-hadiah cenderahati. nak tolak, tak baik kerana pihak yang memberi ikhlas memberi. Sekarang saya dah jumpa beberap jalan kreatif nak memanafaatkannya. Antaranya adalah: merecycle plaque cenderahati. Pelajar dari insitusi saya boleh mendapatkan plaque yang saya dapat dari institusi saya sendiri, dan tampalkan nama penerima lain dengan cantik. Jimat belanja dan kurangkan perbelanjaan. Hadiah-hadiah kecil cenderahati dari lawatan overseas rakan, boleh disedekahkan ke tabung cabutan bertuah- pelajar amat meminatinya.

Bagaimana dengan plaque yang diberi oleh institusi lain kepada kita? Agak susah kita nak mencari seseorang di sana untuk merecyclekan cenderahati tersebut. Alhamdulillah, saya baru diberi ilham bagaimana untuk memanafaatkannya. Beri kepada seseorang dari institusi tersebut yang dapt menghargainya. Antara yang menghargainya adalah pengawal keselamatan atau pekerja pencuci bangunan. Saya pernah bertanya kepada pengawal keselamatan “encik dah lama kerja disini?” mengangguk. “Ada tak sesiapa pernah bagi cenderahati sebegini kepada encik?”  menggeleng “hari ini boleh tak saya nak beri cenderahati ini kepada encik. Enciklah yang layak mendapat cenderahati ini kerana encik telah lama bekerja disini.”   Setakat pengalaman saya, penerima selalunya seronok menerimanya. Cuma ( he he) saya berhati-hatilah, tidak melakukan perkara tersebut di hadapan si pemberi tadi – tak mahulah panjang cerita kerana mereka mungkin masih belum memahami falsafah kita. Insyallah memanjangkan sedekah atau hadiah ini tidak menunjukkan bahawa kita tidak suka hadiah tersebut, tetapi sekadar menyampaikannya kepada pihak yang menghargainya lebih dari kita.

Sediakan Selipar Tandas di Boot Kereta Anda

26 Oct

Perasan tak terdapat semakin banyak masjid yang tidak lagi menyediakan selipar tandas? Mungkin pihak masjid menganggap tandas mereka cukup bersih, atau mungkin pihak masjid sudah kecewa dan tak sanggup lagi menangani kes kecurian selipar tandas ini.

Apa pun, penggunaan selipar atau alas kaki ke tandas adalah termasuk ikhtiar menjaga kebersihan diri – iaitu sesuatu yang dianjurkan oleh Rasulullah secara umum. Selain dari itu, ia juga termasuk dalam anjuran khusus dari Rasulullah (antara anjuran yang lain adalah: baca doa khas keluar dan masuk, menutup kepala dan memakai alas kaki, duduk bertinggung, tidak menghadap atau membelakang qiblat secara tepat. Sila rujuk blog satizah – iaitu ustadz dan ustazah- untuk mendapatkan dalil dalil ini secara terperinci)

Jadi, anda ke tandas masjid dan tiada selipar disediakan dalam tandas tersebut. …..

Saranan saya: Sediakan selipar tandas simpanan di dalam kereta anda. Apabila anda menghadapi situasi sedemikian, keluarkan selipar tersebut untuk digunakan dan anda boleh tinggalkan terus selipar tersebut untuk kegunaan pengunjung lain.

Saranan tambahan. Cuba kekedai dan meninjau selipar murah. Bila anda jumpa yang murah, beli sepuluh atau lebih. Contonhya, saya pernah jumpa selipar dengan harga Rm1.70 – Beli sepuluh baru tujuh belas ringgit. Kalau sangat minat beli saja seratus baru seratus tujuh puluh 🙂
dah boleh bersedekah ke seratus masjid.

Saranan tambahan tambahan: Jika anda rajin, anda boleh tolong buatkan seperti yang biasa dibuatkan oleh masjid, memotong sedikit selipar. Secara adatnya, selipar ‘potong telinga’ ni difahami bahawa selipar waqaf masjid, dan tidak akan ditersalahbawabalikkan oleh sesiapa.( atau kurang sikit peluang ter nya)

Dan seperti biasa, jika anda nak bawa lagi amalan ini menjadi lebih jauh perbatuan, sebarkan ide ini kepada rakan-rakan. Anda juga boleh beri hadiah sepuluh selipar murah kepada rakan untuk dimuatkan ke boot keretanya. Jika anda ingin berbuat sedemikian, pastikan penerima hadiah ini sama wavelength dengan anda- wahdatul fikr– sepemikiran. Jika tidak, mungkin ini menjadi beban pula kepada dia dan menjadi amalan pahala bonus.

Ide untuk Mencari Pahala Bonus: Pengenalan

26 Oct

Kita sentiasa berfikir bagaimana untuk mencari pahala bonus. Jika kita tidak sedemikian, kita kena menjadi sedemikian!

Mungkin kita mendapat sumber pahala utama dari:
amalan ibadat khusus seperti solat,
amalan ibadat sunat seperti zikir dan membaca quran
amalan ibadat harian mengikuti sunnah rasulullah seperti bersugi, berpakaian, dll
amalan khidmat masyarakat seperti bersedekah, dll.

Pahala ini juga boleh ditetapkan supaya ia sentiasa mengalir. Ini dinamakan pahala jariah. Ia seperti di atas, tetapi ditambah dengan faktor mengalir iaitu:

mengajar seseorang melakukan perkara di atas. Selagi dia melakukannya, atau mengajar orang lain melakukannya, kita akan dapat pahala bonus atau pahala komisyen.

Memberi kemudahan kepada orang lain membuat amal, seperti menyediakan telekung, selipar solat, maka kita akan mendapat pahala asas bersedekah dicampurkan lagi dengan pahala bonus apabila individu beramal dengan menggunakan kemudahan yang kita sediakan.

Menyumbangkan wang atau harta yang terus boleh dimanafaatkan kepada orang lain seperti waqaf bangunan, jalan, tanah, harta amanah (harta yang digunakan manafaatnya tanpa habis harta tersebut)

Selain dari mendapat pahala asas, kita juga boleh mendapat pahala bonus yang kecil-kecil. Saya namakan ini pahala menyambil. Iaitu, kita melakukan amalan baik tak kira bagaimana kecil kepada siapa saja. Yang menjadikan faktor adalah pahala ini dapat dilakukan secara menyambil tanpa mengeluarkan modal yang banyak atau memerlukan pengorbanan yang banyak. Mungkin ada orang mengatakan, kalau tanpa mujahadah, nanti pahalanya sikit.

Jangan salah faham. Memang kita perlu menjalankan amalan yang memerlukan pengorbanan untuk mendapatkan ganjaran yang banyak.
(insert hadith kamu tidak akan … selagi kamu tidak menyedekahkan apa yang kamu sayangi…)
Namun ini tidak bermakna Allah tidak melihat amalan-amalan yang kecil. Allah menjanjikan bahawa setiap amalan akan dibalas – meskipun ia sebesar satu zarah (surah Zilzalah) dan apa yang Allah balas nanti tidak akan menjadi kecil apabila kita di akhirat nanti.

Apa pun, yang penting mengenai projek pahala menyambil ini adalah kerana ia tidak memerlukan pengorbanan yang tinggi, ia mudah dipupuk bagi kita yang baru mula memikirkan hidup beramal ini. Disiplin memupuk diri menjalankan amal yang baik akan mendekatkan diri kepada Allah.

Selain daripada itu juga, amalan kecil ini tidak terlalu terdedah kepada cabaran ujub diri. Sedangkan apabila kita beramal yang besar-besar, kita juga harus menangani cabaran menjaga hati dari ujub, riak dan sum’ah. (tapi kalau kita ni ujub juga dengan amalan amalan kecil kita – itu kes teruk tu, dan kita harus berkursus intensif dalam amalan tasawuf membersihkan diri dari sifat mazmumah 🙂

Dalam siri pahala bonus ini saya mengharapkan juga cadangan dan ide kreatif dari rakan-rakan bagaimana lagi kita boleh mendapatkan pahala bonus. Jika ada rakan yang berminat untuk contribute artikel penuh juga dialu-alukan.

Duit Raya: Bagaimana mengelakkan ia menjadi pembaziran dan menjadikannya satu ibadat.

20 Oct

SALAM INI SATU ARTIKEL LAMA YANG SAYA PERNAH TULIS

Amalan pemberian dan penerimaan duit raya boleh menjadi pembaziran, tetapi ianya boleh kita ubahsuaikan supaya menjadi amalan sedekah dan hadiah yang diterima oleh Allah dan membawa keberkatan.

Ketidaksesuaian sedia ada di dalam amalan kebiasaan sekarang:

1) Terdapat pihak yang mungkin menghadapi tekanan masyarakat untuk mengeluarkan wang raya, takut dikatakan kedekut. Adakah seseorang akan mendapat pahala bila mengeluarkan belanja hanya kerana tekanan luar?

2) Terdapat golongan kanak-kanak (walau pun tidak ramai) yang telah dibudayakan untuk berjalan dari rumah ke rumah mengutip duit raya. Aktiviti ini tidak dikawal oleh ibubapa mereka sehingga terdapat kanak-kanak yang berani mengeluarkan kata-kata seperti “tuan rumah kedekut”; “ eleh duit syiling”. Ini bukan hanya menimbulkan budaya tidak sopan, malah menimbulkan perasaan tidak senang hati di pihak pemberi duit raya.

3) Selepas hari raya, kedai kedai bukan Islam akan menyediakan pameran mainan yang menggalakkan pembaziran. Ibu bapa selalunya malu untuk memantau duit raya kanak-kanak kerana takut dikatakan penganaiyaan kepada kanak-kanak. Akibatnya, terdapat sejumlah wang umat Islam yang terbazir melalui amalan ini di mana kita boleh melihat, orang dewasa agak ‘miskin’ selepas raya sementara kanak-kanak menjadi orang kaya baru. Sila lihat pameran jualan di gedung bukan Islam. Mereka tahu kuasa membeli telah berpindah dari dewasa kepada kanak-kanak pada bulan selepas hari raya.

Bagaimana boleh kita baiki amalan sedia ada:

Di pihak Ibubapa:

1) Didik anak-anda sebelum hari raya lagi bahawa duit raya adalah duit sedekah. Ia adalah amanah dari Allah. Anak anda sebagai orang Islam diperhatikan Allah mengenai bagaimana ia membelanjakan wang tersebut. Galakkan anak anda membuat perjanjian dengan diri sendiri ( bukan nazar) berapa peratus akan disedekahkan kembali kepada masjid atau tempat amal. (bagi anak yang terlalu berminat dengan duit, beritahu anak anda, dia tidak pasti berapa rezekinya, mungkin dengan meniatkan sebahagian kepada sedekah, ia akan mendapat rezeki yang lebih banyak)

2) Beritahu anak anda, bahawa anda sebagai ibubapa akan memantau perbelanjaan wang tersebut. Anda boleh tetapkan jumlah yang sedikit untuk mainan, dan yang selebihnya untuk kegunaan peribadi mereka akan datang seperti pakaian dan lain lain pilihan mereka. Anda boleh buka akaun anak dengan anda – (namanya bank umi atau bank ibu) sediakan buku akaun. Anak anda boleh mengeluarkan wang tersebut untuk membeli barang-barang munasabah di masa akan datang. Ini lebih mudah dari simpanan di tabung haji dll. Namun bagi jumlah wang yang banyak, galakkan anak menyimpan di tabung haji atau bank yang mengikut syariat.

3) Galakkan anak anda biasa memberi duit raya kepada orang. Dia boleh memberi duit raya kepada, adik adik yang lebih kecil. Ini tidak perlu dalam jumlah yang banyak; cukup setakt RM 1 dan kepada dua atau tiga orang sahaja. Didik anak anak untuk mengalamai perasaan seronok memberi dari sekecil yang mungkin.

4) Selepas raya.
Adakan tempoh “cooling period” anak anda. Secara psikologi, individu yang baru mendapat jumlah wang yang banyak secara mendadak akan teruja untuk membeli pelbagai barangan tanpa pertimbangan wajar. Fenomena ini telah lama diekspoitasi oleh penjual. Contohnya di kawasan petani Kedah, kita boleh melihat fenomena “gatal tangan” yang berlaku apabila petani mendapat duit padi. Maka penjual sering mengadakan pesta jualan yang sama waktu dengan datangnya duit padi. Bagi anak yang ingin membeli, biarkan mereka meninjau dahulu beberapa kedai dan balik berbincang dengan ibubapa dahulu. Barangan boleh dibeli sebulan kemudian jika masih difikirkan diperlukan. Ini bukan hanya menanam tabiat berbelanja dengan berhemah, malah menanamkan sikap “delay of gratification” (penundaan keseronokan segera) Ia termasuk dalam komponen sabar dan tenang yang amat digalakkan dalam Islam.

Dari pihak penderma:

1) Ubah niat dari kata –kata “duit raya” kepada sedekah sempena aidil fitri. Ini akan mengingatkan kita bahawa semua amalan adalah kerana Allah dan tidak kerana faktor lain.

1) Jika difikirkan memberi kepada kanak-kanak yang datang akan meningkatkan kasih sayang, ia dikategorikan sebagi hadiah. Ini juga amalan yang digalakkan oleh rasulullah SAW. melalui hadith yang bermafhum; ”Saling menghadiahkan antara kamu, akan timbul kasih sayang antara kamu”.

2) Jika difikirkan kanak-kanak yang hadir termasuk dalam budaya meminta-minta dan budaya samseng; tidak perlu berikan apa-apa. Anggaplah penerimaan kata-kata tak sopan dari kanak-kanak tersebut; “kedekut” sebagai jihad atau kaffarah.

3) Semasa perancangan wang raya, pastikan nisbah sedekah kepada orang dewasa melebihi hadiah suka-suka untuk kanak-kanak. RM 100 sudah memadai untuk seratus kanak-kanak jika niat adalah untuk menggembirakan mereka atau meningkatkan kasih sayang, sedangkan anda mungkin boleh mengalokasikan RM 500 atau RM 1000 untuk beberapa orang dewasa yang memerlukan.

Jika tak boleh ramai, sedekah kepada seorang pun juga bermakna. Cari penerima yang paling layak, iaitu mereka yang ada hubungan dengan anda ( saudara, jiran, bekas  ustazah dll), mereka yang dekat dengan Allah, dan mereka yang memerlukan sedikit bantuan kewangan.  Jika anda mula dengan amalan sedemikian, insyallah, anda akan menyedari bahawa kewangan anda sedikit demi sedikit akan bertambah lapang sehingga anda boleh melakukannya dengan lebih berganda lagi pada tahun berikutnya.

Jumlah yang lebih tinggi boleh diberikan kepada:

Remaja di sekolah menengah dari golongan saudara kita yang susah, yang anda pasti akan membelanjakan dengan berhemah. (Yang tak pasti tak payah beri)

Orang tua di kampung yang mempunyai hubungan dengan kita. Jumlah RM 10 – RM 50 kepada jiran, di kampung, orang tua di pondok dan lain-lain.

Antara golongan yang sering dilupakan adalah guru agama dari sekolah persendirian. Mereka bergaji kecil dan berkorban mendidik anak-anak kita. Sepatutnya kita menghimpun wang dan menggunakan masa ini untuk memberikan sampul raya sebagai tanda penghargaan. Ibubapa selalu malu untuk memberikan RM10 kerana nampak terlalu sedikit, tetapi berat untuk memberikan RM 50. Namun jika telah menjadi budaya kita memberikan sampul raya kepda guru agama, jumlah yang terkumpul pasti akan membantu. Cuma yang perlu diingatkan disini, cara pemberian dari ibubapa kepada guru mestilah betul dan bersopan kerana pemberian yang sedikit diiringi dengan penghormatan adalah jauh lebih berharga dari sedekah yang disampaikan dengan cara yang tidak menghormati. Penyerahan sampul raya kepada guru mestilah disampaikan dalam suasana “hadiah penghormatan” dan bukan “sedekah kasihan.”

Semoga saudara boleh memanafaatkanlah ide ini untuk mendekatkan saudara kepada Allah, yang selainnya boleh dilupakan sahaja. Semoga Allah memberi hidayah kepada kita dan memasukkan kita di dalam golongan yang mendapatkan Rahmatnya, semoga Allah memelihara diri kita sepenuhnya supaya mampu beramal dengan baik. Semoga Allah sudi mengampunkan segala ketelanjuran kita dan sudi memasukkan kita ke dalam syurga tanlpa hisab. Amiin.

Sedikit tapi Berterusan

12 Oct

Falsafah pertama yang perlu difahami dan dipegang  dalam menjalankan langkah-langkah meningkatkan amalan diri adalah sedikit tapi berterusan. (saya perlu insert hadith tersebut).

Anda tidaklah perlu menjalan hanya satu perubahan pada satu masa, tetapi saya mencadangkan supaya anda meningkatkan tidak lebih dari  tiga sahaja amalan baru sehingganya ianya terbentuk menjadi tabiat anda. Dari segi darjah peningkatan pula, anda perlu tingkaatkan hanya satu darjah atau satu peringkat sahaja mengatasi kadar amalan sedia ada. Seperti usaha kita untuk naik ke tingkat dua, melangkah satu anak tangga demi atu anak tangga adalah lebih mudah dicapai berbandingkan jika anda cuba melompat terus ke tingkat dua.

Tidak salah jika anda ingin menyenaraikan semua amalan yang anda ingin tingkatkan. Cuma, dari segi amalan atau praktikal, anda harus menyenaraikan juga keutamaan, iaitu yang mana satu yang anda akan dahulukan dalam pembentukan diri, dan yang mana terkemudian.

Contohnya,  anda mungkin memlih puasa sunat isnin khamis, solat sunat,  serta bersedekah.  Anda mungkin akan memilih sama ada ingin membentuk dahulu solat dhuha, solat qabliah baadiah, atau solat tahajjud. Dalam puasa juga, anda mungkin perlu memilih untuk membentuk puasa isnin-khamis, atau puasa di tarih kalendar Islam 13,14,15.

nanti insyallah, kita akan bincangkan kriteria yang boleh digunakan dalam  memilih keutamaan

Semoga Allah memberi kekuatan kepada kita untuuk melakukan amal soleh dan semoga Allah menerimanya dan redha atas kita.