Hidup Mudah, Meninggal Mudah – Semoga kita juga memperolehi Husnul Khatimah

22 May

Ibu kepada rakan saya telah minginggal dunia semalam. Beliau saya kenali sebagi Maknjang, dan saya anggap sebagai sahabat perjalanan menuju ke Allah. Beliau bukan guru agama, malah sangat sedikit dan ringkas pengetahuan agama, tetapi saya banyak belajar perkara-perkara keagamaan dari belia.

Maknjang berhijrah ke pondok kami untuk memulakan kehidupan baru setelah bercerai. Beliau datang membawa hanya seorang anak (rakan saya), dan kemudiannya berikhtiar membawa anaknya yang lain bersama, dan beliau bekerja keras membesarkan kelima-lima dari mereka seorang diri. Belaiu kurang pengetahuan agama, dan bekerja keras meningkatkan bacaan Quran, solat dan lain-lain, tetapi beliau telah sedia dibekalkan dengan akhlak yang sangat saya telah kenalpasti dan sangat saya hargai sejak dari kecil.

Antara sifat beliau adalah pemurah. Setiap saya berkunjung ke rumahnya, saya sentiasa ditawarkan untuk bersama menikmati makan, padahal keluarga tersebut hanya makan dua kali sehari sebagi langkah penjimatan. Saya, yang sedar mengenai kemesraan dan kebaikan beliau, malangnya, belum lagi menyedari mengenai kemiskinan, selalulah turut bersama menghabiskan juga makanan  tersedia kerana menu di rumah tersebut berbza dari yang dirumah saya, maka ia sangat sedap untuk seorang kanak-kanak.

Antara sifat yang lain adalah beroptimistik dan berlapang dada. Sepanjang bersama beliau, saya tidak pernah mendengar beliau mengeluh mengai nasib tau kesusahan yang dialluinya, tetapi lebih kepada cerita cerita bagaimana beiau berikhtiar menjadi orang yang lebih baik. Setelah saya meningkat dewasa, saya mula mengenali bahawa  sembang-sembang begini hanya mampu disembangkan oleh orang-orang positif, dan saya seronok sekali bila berpeluang bersembang dengan beliau.

Antara sifat yang lain juga  yang sangat berkaitan, adalah sikap tidak pernha memburuk-burukkan orang lain. Dari orang-orang tua lain yang saya gauli, terdengar cerita begini begitu mengani kelemahan Maknjang, tidak pandai baca QUran dengan tajwid, tidak tahu ini dan itu, berfikiran orang macam-macam lagi penilaian orang kepada beliau, tapi saya tidak pernah mendegnar beliau memberu lpenilaian ke atas orang lain. Ini membuat saya  memberi penilaian sendiri bahawa tahap pengetahuna agam tidak semestinya membawa kepada penghayatan agama, dan bagi orang yang belajr sedikit, tetapi mengamalkannya dengan tekun adalah jauh lebih baik dari orang yang beljar ini dan itu tetapi tidak menghayatinya.

Semasa menziarahi  keluarga beliau, saya berkesempatan melihat wajah beliau untuk kali terakhir. Gembiranya hati saya, dan terhiburnya saya melihat wajah Allahyarham maknjang masih tersenyum seperti kebiasaan beliau semasa hidup. Apabila mendengar mengenai hadith  di bawah ini, saya mesti akan teringatkan maknjang, dan kematian beliau  pula mengingatkan saya mengenai hadith ini:

Allah menyukai orang-orang yang baik, bertakwa dan tidak terkenal yang bilamana mereka tiada,

mereka tidak akan dicari, dan bilamana mereka ada, mereka tidak dikenali.

(Sedutan hadith yang panjang riwayat Umar bin Khattab r.a)

Bagi kita yang sudah memang hidup bermasyarakt dan memimpin orang lain, maka tak dapat lagilah untuk menjadi orang yang tidak dikenali. Namun kita masih berharap untuk menjadi orang yang diceritakan dihujung hadith ini. ( maaf sayabelum sempat mencari hadith ini yang penuh, tetapi maksudnya menghampiri sebegini)

dikenali di langit, dan doa mereka dikabulkan…

Semoga Maknjang diterima Allah sebagai hambanya yang taat, dan berbahagia di alam kekal, kita juga menuju ke sana insyaallah.

Satu lagi hadith yang bersesuaian juga dipelajari dan disematkan di dalam hati kita:

” Kematian itu berupa hadiah kepada orang-orang mukmin”

[hadith riwayat Abdullah ibn Umar:  diambil dari Abdullah al mubarak dalam kitab Az Zuhud; Ibnu Abi Darda dalam kitab mengingati mati]

Saya menyedari saya tidak merasakan kesedihan pada ziarah saya semalam. Bukan kerana tiada pertalian persahabatan dan persaudaraan Islam, hanya kerana naluri saya seperti yakin bahawa maknjang betul-betul menuju kepada kehidupan yang lebih selesa dan bermakna.

Kita tidaklah boleh melihat ke alam ghaib, Namun kita boleh bersandarkan kepada kata-kata ulama:”Telah sampai kepadaku berita bahawa permulaan yang dirasakan oleh orang-orang yang beriman ialah kematian, diamana dia dapat melihat  kemuliaan Allah Taala dan kelimpahan pahalanya”  kata-kata  Malik b Mighwaal – menginterpretasikan hadith rasulullah SAW:

” Tiadalah bagi seorang mukmin itu melainkan dia merasakan kematian itu lebih baik baginya….”

dari abu darda- (maaf tak dapat sanadnya, saya petik dari buku Keseronokan RUh menmui ALlah – oleh Imam al Jalaluddin As Sayuti, terjemahan Abdullah AL Qari, hidayah publications)

Semoga Allah menjadikan kita orang yang mencitai kematian, merindukan kehidupan di alam akhirat, dan meningkatkan diri beramala dalam persediaan menyediakan ekalan perjalanan. Ya Allah, saksikanlah keinginan kami, dan bantulah kami mencapainya, amiiin!

Leave a Reply

