Bagaimana Untuk Menghadapi Site Yang menghina Agama?

12 Jan

Walaupun blog PDA ini lebih bertujuan memaparkan artikel ” bgm untuk”, iaitu panduan yang saya berikan sekadar yang mampu, kalil ini saya betul-betul bingung dan sedang menanyakan ” bagaiman untuk” kerana saya belum dapat formula lagi. Jika sahabat-sahabat mempunyai  cara, mohon tulis ke sini san berkongsi bersama kita.

Saya baru mempunyai kelapangan untuk bersiar di sekitar internet, maka saya terkejut dan tidak bersedia apabila menghadapi site site yang menghina Islam. Walaupun sudah berumur dan berpengalaman di dunia, pengalaman di internet agak kurang.

Saya tidak pernah sengaja mencari website sebegini, tetapi ianya selau timbul kerana mereka timbul dengan keyword atau tag yagn sama juga. Saya telah terjumpa forum khas mengenai murtad oleh penduduk Indonesia (alhamdulillah setakat saya terbaca sekali lalu, tidak terjumpa lagi gaya bahasa Malaysia, semuanya Indonesia.

tadi juga saya terjumpa melaui tag surfer akidah dan tasawuf, blog yang bunyinya seolah-olah memohon untuk menjadi ahli neraka. Adakah mereka tak faham Arab, atau saya yang kurang faham Arab, atau mereka memang sengaja mendabik dada mencabar Allah untuk menjadikan mereka ahii neraka, waiya zubillah.

Saya memang fikir golongan sebegini baik kita jangan camur saja dengan mereka, kalalu beri komen pun, nanti berdebat yagn menlukakan hati dan membazir masa saja, lebih baik gunakan masa untuk bercakap dengan mereka yang minat kepada Islam.

namun, kalau sesiapa ada fikir cara supaya mereka tidak boleh mengganggu tag yang kita gunakan, atau bagamana caralah supaya kehidupan kita tidak bertembung dengan mereka. kalau kita tidak bertembung dengan website lucah kerana tidak sama tag line atau keyword, bagaimana boleh mengelak diri dari bertembung dengan site site sedemikian?

Saya harap penceritaan saya ini tidaklah menjadi iklan pula kepada blog tersebut sehinggakan terdapat pula sahabat yang mencari blog tersebut. jangan cari, kita nak fikirkan bagaimana untuk mengelak, dan kalau bertembung juga, adakah patut kita biarkan saja berlalu atau tanggungjawab kita  untuk menegur mereka.

Semoga Allah memberi jawapan kepada saya, walahua’lam

Leave a Reply

